کد مطلب:330916 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:413

شرکت در مراسم مذهبی کفار


شركت كردن در مراسم مذهبی كفار، اگر جلسات بحث و تعالیم دینی آنان باشد كه موجب گمراهی و یا خوف آن باشد حرام است .

شـركـت كـردن در مـراكز عبادی كفار، اگر برای آشنا شدن با افكار و عقاید آنان باشد، بـرای كـسـانـی كـه درصـدد پـاسـخ گـویـی بـه شـبـهـات اعـتـقـادی آنـان بـاشـد، اشـكـال نـدارد. ولی شـركت افرادی كه در این صدد نیستند یا این كه صلاحیت علمی برای این كار را ندارند، جایز نیست .

شـركـت افـراد در مـراكز عبادی كفار اگر موجب تقویت آنان یا تقویت و تبلیغ مراكز آنان شـود، حـرام اسـت . چـون مـمـكـن اسـت صـرف رفتن به این مراكز موجب شود، عده ای به این مراكز جذب شوند.

ت رسـمـی دارنـد، مـانـنـد نماینده سیاسی یا نظامی جمهوری اسلامی ایران در این گونه كشورها، اگر شركت آنها در این گونه مراكز، موجب جلب توجه دیگران شده و امكان سوء اسـتـفـاده از آن نـیـز وجود داشته باشد، در صورتی كه موجب گمراهی دیگران یا تقویت كفّار شود، حرام خواهد بود.

اشكال ندارد، ولی در مراسم باید طوری برخورد كنند كه عزت اسلامی و انقلابی خود را حـفـظ كـرده و مـوجب تبلیغ اسلام و انقلاب شوند. و حضور در این مراكز اگر موجب تضعیف مـواضـع اسـلام و نـظـام اسلامی شود جایز نیست مگر این كه بر عدم حضور در این مراسم مفسده بیشتری مترتب باشد.

شـركـت در مـراسم غیر رسمی مثل جلسه ای كه هیچ ارتباطی با مراكز رسمی ندارد، اگر موجب آشنا شدن آنان با اسلام و انقلاب شود، لازم است در این گونه مراسم شركت كنند.

اگـر حـضـور در مـراسـم عـبادی یا غیر عبادی آنان موجب شود تا نسبتهای ناروایی كه به اسلام و انقلاب می دهند، برطرف شود، شركت در این گونه مراسم ، لازم است .

شـركـت كردن در مراسم غیر عبادی مثل ازدواج ، جشن وغیره ،اگر تواءم با مفاسدی نباشد و تـبـلیـغ مـذهـب آنـان یـا تـضـعـیـف اسـلام و انـقـلاب و نـظـام اسـلامـی نـشـود، اشكال ندارد